იოსებ
		სამებელი 
		(ქობულაშვილი)(1676–1750)
		          
		
		ქართველი
		
		სასულიერო
		მოღვაწე,
		მესტამბე.
		 
		
		      
		იოსებ
		სამებელი
		კახეთის
		
		განათლებულ
		თავადურ
		გარემოში
		აღიზარდა.
		მისი
		მამა,
		კახეთის
		
		მდივანმწიგნობართუხუცესი
		თავადი
		თამაზ
		
		ქვაბულისძე
		პოეტიც
		იყო.
		იოსების
		პაპას,
		სვიმონ
		
		ქვაბულისძესაც,
		
		მდივანმწიგნობართუხუცესის
		
		თანამდებობა
		ეპყრა.
		იოსების
		
		ბიძაშვილი
		ფილიპე
		მღვდელი
		მესტამბე
		იყო,
		და 
		– 
		იღუმენია
		თინათინი.
		მისი
		ძმისწული 
		– 
		ავთანდილ 
		(ათანასე)
		ქობულოვი,
		მოსკოვის
		ქართული
		კოლონიის
		წევრი
		იყო
		და
		
		შემდგომში
		ქართველ
		ჰუსართა
		პოლკში
		ჩაირიცხა,
		სადაც
		სეკუნდ-მაიორად
		
		მსახურობდა.
		               
		იოსებმა
		
		მოღვაწეობა
		დაიწყო
		
		შიომღვიმის
		
		მონასტერში. 
		XVII 
		საუკუნის
		
		დასასრულს
		იგი
		
		მონასტრის
		
		წინამძღვარი
		იყო. 
		1705 
		წელს
		
		პატრიარქმა
		დომენტიმ
		იგი
		
		ეპისკოპოსად
		აკურთხა,
		ხოლო 
		1709 
		წელს
		მიიღო
		სამების
		ეპარქია,
		რომელსაც
		
		განაგებდა 
		1723 
		წლამდე. 
		Cოსმალების
		
		შემოსევის
		დროს
		სამების
		ტაძარი
		და
		ეპარქია
		ოსმალება
		აიკლეს.
		იოსებმა
		დატოვა
		თავისი
		საწმყსო,
		ამავე
		წლებში
		წილკნის
		ეპარქია
		და
		
		მთავარეპისკოპოსის
		ხარისხი
		მიიღო.
		წილკნის
		ეპარ-ქიას
		იგი 
		1729-1730 
		წლებამდე
		
		განაგებდა,
		ამ
		დროს
		კვლავ
		დაიძაბა
		
		მდგომარეობა
		
		საქართველოში,
		
		ოსმალებმა
		მოკლეს
		კახეთის
		მეფე
		
		კონსტანტინე 
		(მამადყულიხანი)
		და
		ააოხრეს
		ქართლ-კახეთი.
		ამ
		
		არეულობის
		დროს
		წილკნის
		ეპარქიას
		დიდი
		ზარალი
		მიადგა.
		იოსებმა
		კვლავ
		დატოვა
		თავისი
		სამწყსო
		და 
		1731 
		წელს
		რუსეთს
		
		გაემგზავრა
		რათა
		
		მოწყალება
		
		შეეგროვებიმა
		
		დაზარალებული
		ქართული
		ეკლესია-მონასტრების
		
		აღსადგენად.
		რუსეთში
		იოსები 
		33 
		კაციანი
		ამალით
		
		გამგზავრებულა.
		დარიალის
		ხეობაში
		თავს
		დასხმიან
		ჩეჩენ-ლეკები,
		
		მგზავრები
		
		გაუძარცვავთ,
		ზოგი
		მათგანი
		
		დაატყვევეს,
		ზოგიც
		მოკლეს.
		სამებელს
		მოუკლეს
		ძმისწული
		კონდრატი,
		თვითონ
		იგი
		
		დაატყვევეს. 
		17 დღის
		
		განმავლობაში
		ლეკებს
		ჯაჭვით
		ჰყოლიათ
		დაბმული.
		ამ
		ამბავმა
		როგორღაც
		მოსკოვსა
		და
		
		პეტერბურგში
		მყოფ
		
		ქართველებამდე
		მიაღწია.
		ვახტანგ 
		VI-მ
		და
		იქ
		მყოფმა
		
		ქართველობამ
		
		იშუამდგომლეს
		
		მთავრობის
		წინაშე
		და
		
		გაათავისუფლეს
		იოსები.
		
		ტყვეობიდან
		
		გამოხსნილი
		სამებელი
		მისულა
		ჯვარის
		ციხეს,
		იქ
		
		დაუსაფლავებია
		თავისი
		ძმისწული
		და
		
		გამგზავრებულა
		მოსკოვს,
		სადაც 
		1732 
		წელს
		ჩააღწია. 
		Mმცირე
		ხანს
		
		დაბინავდა
		
		ვორონეჟის
		
		მონასტერში,
		
		ვახტანგის
		
		შუამდგომლობით
		სინოდმა
		მას
		
		ჯამაგირიც
		დაუნიშნა. 
		1733წელს
		სამებელი
		მიიწვიეს
		ნევსკის
		ლავრაში
		
		გარდაცვლილ
		ჰერცოგ
		
		მეკლენბურგ
		შვერინის
		საფლავზე
		მლოცველ-მწირველად. 
		1734 
		წლის 
		22 მაისს
		
		იმპერატრიცა
		ანნა
		იოანეს
		ასულის
		
		ბრძანებით,
		იოსებ
		სამებელი
		
		ნოვგოროდის
		
		მიტროპოლიტის
		თეოფანე
		
		პროკოპოვიჩის
		
		თანაშემწედ
		
		დააწინაურეს
		და
		ამავე
		დროს
		პირველი
		ხარისხის
		იურიევის
		ანუ
		წმინდა
		გიორგის
		
		მონასტრის
		
		წინამძღვრობა
		უბოძეს.
		          
		
		ამ
		დროიდან
		შეუდგა
		იოსებ
		სამებელი
		
		საქართველოს
		
		ეკლესიისათვის
		
		სასარგებლო
		საქმეთა
		კეთებას.
		პირველ
		რიგში
		იგი,
		როგორც
		
		იმდროინდელი
		მრავალი
		მოღვაწე,
		პირველი
		რიგის
		ამოცანად
		
		მიიჩნევდა
		ქართული
		სტამბის
		
		გამართვას.
		იოსები
		ცდილობდა
		ქართული
		სტამბა
		მოეწყო
		მოსკოვში,
		მით
		უფრო
		რომ
		
		ვახტანგის
		ჲშემდეგ
		თბილისში
		სტამბის
		მუშაობა
		შეწყდა.
		ასეთივე
		სურვილი
		ჰქონდა
		ბაქარ
		
		ბატონიშვილსაც,
		მაგრამ
		სტამბის
		
		დაარსებასა
		და
		წიგნების
		ბეჭდვის
		საქმეს
		თანხის
		უქონლობა
		
		აბრკოლებდა.
		
		დარეჯანის
		სტამბა
		პატარა
		იყო
		და
		სრულებით
		არ
		კმაროდა
		მათი
		სურვილის
		
		განხორციალებისათვის.
		იოსებ
		
		სამებელმა 
		3-4 წლის
		
		განმავლობაში
		თავისი
		
		სამსახურით
		მოახერხა
		საკმაო
		თანხის
		
		მოგროვება
		სტამბის
		
		დასაარსებლად
		და
		წიგნების
		ბეჭდვის
		
		დასაწყებად.
		ამ
		საქმის
		
		შესრულება
		იოსებმა
		მიანდო
		თავის
		ახლო
		ნაცნობსა
		და
		სანდო
		პირს,
		
		მღვდელმონაზონ
		
		ქრისტეფორე
		
		გურამიშვილს.
		მანაც 
		1737 
		წელს
		
		სამებელის
		ხარჯით
		შეიძინა
		დარეჯან
		
		ბატონიშვილის
		სტამბა,
		
		ტექნიკურად
		
		გააუმჯობესა
		და
		საკმაოდ
		კარგად
		
		მოწყობილი
		სტამბა
		გამართა.
		სტამბის
		
		ზედამხედველობა
		ებარა
		
		ქრისტეფორე
		
		გურამიშვილს.
		იოსებს
		უნდოდა
		მოსკოვს
		გადასვლა,
		რათა
		
		სტამბისათვის
		
		ეხელმძღვანელა,
		მაგრამ
		სინოდმა
		არ
		
		გაათავისუფლა
		იმ
		მიზეზით,
		რომ
		
		ნოვგოროდის
		
		კათედრაზე
		ყოფილი
		
		მიტროპოლიტის 
		(თეოფანე
		
		პროკოპოვიჩის)
		
		გარდაცვალების
		შემდეგ
		ახალი
		
		მიტროპოლიტის
		
		დანიშვნამდე
		მისი
		
		მოვალეობა
		იოსებს
		უნდა
		
		შეესრულებინა.
		
		         
		
		სამებელის
		სტამბის
		გამართულ
		
		მუშაობაზე
		
		ზრუნავდნენ
		მოსკოვში
		
		დამკვიდრებული
		
		ქართველები
		ბაქარ
		
		ბატონიშვილის
		
		თაოსნობით.
		ამ
		
		დროისათვის
		დღის
		წესრიგში
		იდგა
		ქართული
		ბიბლიის
		ბეჭდვის
		საქმე 
		(რომლის
		
		რედაქტირება
		არჩილმა
		დაიწყო).
		ასევე
		სურდათ
		
		დაებეჭდათ
		სახარება,
		
		სამოციქულო,
		დავითნი,
		ჟამნი,
		ლოცვანი,
		კონდაკი,
		
		კურთხევანი,
		ტიპიკონი,
		
		სვინანქარი,
		თვენი,
		
		პარაკლიტონი,
		მარხვანი,
		ზატიკი. 
		1739-1740 
		წელს
		ბაქარმა
		შეკრიბა
		რუსეთში
		მყოფი
		ქართველი
		
		სამღვდელოება
		და
		ერთად
		იმსჯელეს
		ქართული
		წიგნების
		ბეჭდვის
		
		საკითხებზე.
		ბაქარმა
		
		სამღვდელო
		პირებს
		
		შესთავაზა
		
		დასაბეჭდად
		
		განზრახული
		წიგნების
		
		რედაქტირება,
		ხოლო
		
		საგამომცემლო
		საქმე
		მთლიანად
		უნდა
		
		ჩაებარებინათ
		
		მთავარეპისკოპოს
		
		იოსებისათვის. 
		1740 
		წელს
		ბაქარმა
		სინოდს
		აცნობა
		ქართველ
		
		სამღვდელოთა
		კრების
		
		გადაწყვეტილება
		და
		ითხოვა
		
		სამებელის
		მოსკოვში
		
		გადმოყვანა. 
		1740 
		წელსვე,
		სინოდის
		
		ბრძანებით,
		იგი
		მართლაც
		
		გადაიყვანეს
		მოსკოვის
		ზნამენის
		
		მონასტერში,
		რომლის
		
		არქიმანდრიტადაც
		იგი
		დარჩა
		
		გარდაცვალებამდე 
		(1750).
		          
		მას
		შემდეგ,
		რაც
		სამებელი
		მოსკოვს
		
		გადმოვიდა,
		
		უპირველეს
		საქმედ
		ქართული
		
		დაბადების
		დაბეჭდვა
		იქცა.
		
		აღსანიშნავია,
		რომ
		ამ
		წიგნის
		
		დასაბეჭდად
		სტამბა
		დროებით
		
		გადატანილი
		იქნა
		ბაქარის
		ბინაზე
		დაბა
		
		ვსეხსვიატსკოეში
		ანუ,
		როგორც
		თვით
		წიგნშია
		
		მოხსენიებული, 
		@”დაბასა
		
		სესვენწკისასა,
		მოსკოვის
		ახლოს”.
		იმჯამად
		სტამბის
		ოსტატები
		იყვნენ:
		
		ქრისტეფორე
		
		გურამიშვილი,
		ბაქარის
		კარის
		მღვდლები
		ფილიპე
		და
		დავითი.
		სტამბის
		
		ზედამხედველად
		და
		მეურნედ
		დაინიშნა
		ვახტანგ
		მეფის
		ყოფილი
		
		მდივანმწიგნობარი
		
		მელქისედეკ
		
		კავკასიძე. 
		“დაბადების”
		ბეჭდვაში
		
		მონაწილეობას
		იღებდნენ
		ბაქარი
		და
		ვახუშტი
		
		ბატონიშვილი.
		თუმცა
		ამ
		წიგნის
		
		დაბეჭდვამდე
		მისი
		
		სერიოზული
		სწორება
		მოუწია
		იოსებ
		სამებელს 
		_ მან
		ქართული
		ტექსტი
		შეუდარა
		ებრაულ,
		სირიულ,
		ბერძნულ
		და
		სლავურ
		ტექსტებს. 
		“დაბადების”
		
		რედაქტირება
		დასრულდა 
		1742 
		წლის
		დამლევს,
		მაგრამ
		მისი
		ბეჭდვა
		ნაწილ-ნაწილ
		დაიწყო
		და 
		1743წლის 
		1 მაისს
		უკვე
		სრულად
		იყო
		
		დაბეჭდილი.
		ცნიბილია,
		რომ
		
		სამებელმა
		კიდევ
		მრავალი
		
		საეკლესიო
		წიგნი
		დაბეჭდა,
		მაგრამ
		მისი
		სხვა
		
		გამოცემები
		არ
		
		შემორჩენილა. 
		1744 
		წელს
		სინოდის
		
		ნებართვით
		იოსებმა
		დაბეჭდა
		იოანე
		
		დამასკელის 
		‘მიუწევნელობისათვის
		ღვთისა”. 
		1744 
		წელს
		იგი
		
		დაახლოვებია
		ქართველ
		
		მისიონერს
		იოანე
		მანგლელ
		
		ეპისკოპოსს.
		მათი
		დიდი
		
		მეცადინეობით
		დაფუძნდა
		მუდმივი,
		
		განუწყვეტელი
		მისია
		
		ქრისტიანობის
		
		აღსადგენად
		
		კავკასიელ
		ხალხთა
		შორის.
		მოსკოვში
		მათ
		ამ
		დიდი
		
		საქმისათვის
		პროექტი
		
		შეადგინეს,
		ეს
		პროექტი
		
		სამებელმა
		საკუთარი
		
		ხელმოწერით
		
		წარადგინა
		წმინდა
		სინოდის
		წინაშე. 
		1746 
		წელს
		სინოდმა
		ეს
		პროექტი
		მოიწონა.
		ამის
		შედეგად
		დაარსდა
		ე.წ.
		ოსეთის
		
		ქრისტიანობის
		
		აღმდგენელი
		კომისია,
		რომლსაც
		ჯამაგირს
		უხდიდნენ.
		
		კომისიაში
		
		შეიყვანეს
		ქართველი
		
		სამღვდელოებაც.
		მისიის
		უფროსი
		იყო
		იოანე
		მანგლელი.
		ყიზლარში,
		სადაც
		იოანე
		
		უკანასკნელ
		დროს
		
		დამკვიდრდა,
		აშენდა
		სახლი
		
		მისიისათვის,
		გაშენდა
		ბაღები,
		გაჩნდა
		სათევზაო
		და
		სათიბავი
		ადგილები.
		იოსებ
		სამებელი
		ამ
		დროს
		საკმაოდ
		
		მოხუცებული
		იყო. 
		1749 
		წელს
		მან
		
		საქართველოში
		
		დაბრუნება
		
		გადაწყვიტა,
		რათა
		აქ
		
		გაეტარებინა
		
		უკანასკნელი
		წლები. 
		Aამის
		თაობაზე 
		1749 
		წლის
		ივნისში
		თხოვნით
		მიმართა
		სინოდს,
		
		გაეთავისუფლებიათ
		იგი
		და
		ნება
		მიეცათ
		ყიზლარში
		წასვლისა
		და
		იოანე
		
		მანგლელთან
		
		დარჩენისა 
		“მიზეზისათვის
		ღრმა
		სიბერისა”.
		სინოდმა
		ნება
		დართო,
		მაგრამ
		
		სამებელმა 
		1750 
		წლის 
		3 
		ივლისამდე
		
		გამგზავრება
		ვერ
		მოახერხა.
		თან
		იახლა
		თავისი
		
		ბიძაშვილები
		
		არქიმანდრიტი
		ეფთიმე
		და
		მესტამბე
		მღვდელი
		ფილიპე,
		და 
		_ 
		თინათინი 
		(იღუმენიად
		ყოფილი
		ქართველ
		მეფეთა
		მიერ
		მოს-კოვში
		
		დაარსებულ
		ნოვინის
		დედათა
		
		მონასტერში 
		) და
		ძმისწული 
		_ 
		ავთანდილ
		ქობულოვი.
		იოსებმა
		
		საქართველოში
		ვერ
		ჩააღწია, 
		1750 
		წელს 
		1 
		სექტემბერს
		იგი
		
		სარატოვში
		
		გარდაიცვალა.
		თანახმად
		მისი
		
		ანდერძისა,
		
		დაკრძალეს
		
		ასტრახანის
		
		საკათედრო
		ტაძარში.
		მისი
		ქონება 
		_ 
		მოსკოვიდან
		
		წამოღებული
		ქართული
		სტამბა
		და
		სახარება
		შესწირეს
		დავით
		გარეჯის
		იოანე
		
		ნათლისმცემლის
		
		მონასტერს,
		ერთი
		ვერცხლის
		
		საცეცხლური 
		_ 
		ალავერდის
		ტაძარს,
		პირადი
		წიგნები
		კი
		თავისი
		დი,
		
		თინათინისათვის
		
		დაუტოვებია.
 
wyaroebi da samecniero literatura:
xenawerTa institutis dokumenti Ad-1344;
Fh[bd cd8 Cbyjlf7 l. 256,1732 u. l. 302, u.1734. l.301, u.1734. l. 303, u.1734. l. 283, u.1745. l. 247, u.1749.
1. oTar kasraZe, Zveli qarTuli nabeWdi wigni, Tbilisi, 1973w.
2. k. kekeliZe, Zveli qarTuli literaturis istoria,t 1-2. Tbilisi, 1980-1981 ww.
3. z. WiWinaZe, vaxtang VI da sxvaTa Sroma qarTuli stambis winaSe, Tbilisi, 1916w.
4. qarTuli wigni, t1.1941w.
5. Tedo Jordania, mTavarepiskoposi ioseb samebeli,qarTuli stambis saqme XVIIIsaukuneSi/iveria, 1884w #2-3.
6. Tedo Jordania, mokle istoriuli gamokvleva/ iveria, 1885w #10.
7. d. kariWaSvili, qarTuli wignis beWdvis istoria XVII-XVIIIs, Tbilisi,1929w.
8. G8 Bjctkbfyb7Jgbcfybt lhtdyjcntq Uhepbb7 Nbakbc, 1845.
9. G8<enrjd, vfnthbfks lkz yjdjq bcnjhbb Rfdrfpf7c1722 gj1803 ujl8 x8 Cg, 1869.
moamzada ana baqraZem